Zeven tips om gezond èn blijvend af te vallen

De afgelopen tijd hebben we al wat heerlijke dagen voorbij zien komen en ik heb nu volledig de zomer in mijn bol. Dat betekent mooie reizen, zon, zee, strand en… rokjes, korte broeken, bikini’s, badpakken en zwembroeken. De zomertijd is dus ook dé tijd waar veel mensen graag wat af willen vallen voor die bikini body. Ik ben zelf vijtien kilo afgevallen, dus als ervaringsdeskundige wilde ik het één en ander met jullie delen. Ik heb zelf een periode gehad waarin ik op onverantwoorde manier afviel en een enorm verstoorde relatie had met eten, diëten en de weegschaal. Diëten is één ding, maar het is heel belangrijk om dit op een gezonde manier te doen en het kan daarbij ook ontzettend lastig zijn om op gewicht te blijven. Hier dus zeven van mijn gouden tips om op een verantwoorde manier wat pondjes kwijt te raken èn ze er af te houden.

Ga niet diëten

Ik hoor je al denken: “Gaat ze me tips geven om gezond af te vallen, vertelt ze me daarna dat ik niet mag diëten?!” – Ken je het begrip jojo-effect? Dit gebeurt bij een heleboel mensen die streng op dieet gaan. Dit heeft een drietal redenen. Als eerst denken mensen vaak zodra ze op hun streefgewicht zijn dat ze gewoon weer verder kunnen met eten zoals ze dat voorheen deden. Als je te zwaar bent, zul je echt een permanente verandering in je eetpatroon moeten maken om op gewicht te kunnen blijven. Derde reden is dat mensen zich allerlei dingen volledig gaan ontzeggen, waardoor ze dit is een klassiek gevalletje “het brein wil wat het niet mag hebben” dat mij meteen tot het volgende punt brengt.

De truc is met mate

Deze tip is echt ontzettend belangrijk. Sinds ik zo veel ben afgevallen heb ik geleerd om te eten totdat ik genoeg heb, en niet totdat ik vol zit. Het is toch ook veel fijner om een maaltijd af te sluiten met “Zo, ik heb echt lekker gegeten!” dan het gevoel dat je te veel hebt gehad en eigenlijk helemaal proppievol zit. Het kan helemaal geen kwaad om af en toe een lekker bord spaghetti met rode saus te eten, maar vraag je na dat eerste bord wel af of je ècht nog wel een keer extra op wilt scheppen, of eigenlijk gewoon al vol zit. Zelfde geld voor uit eten gaan in een restaurant. Je kunt bijvoorbeeld ook gewoon heel erg genieten van je hoofdgerecht en het toetje aan je voorbij laten gaan. Vaak zijn hoofdgerechten al grote hoeveelheden en zit je daarna al lekker vol. Mocht je toch heel graag een toetje willen, zorg dan dat je misschien geen voorgerecht neemt, of een voorgerecht kan bestellen als hoofdgerecht.

Wanneer je jezelf allerlei verplichtingen oplegt en dingen gaat verbieden, wordt het alleen maar lastiger om vol te houden. Af en toe een blokje chocola is helemaal niet erg, als je maar zorgt dat je wanneer je wel eens iets ongezonds pakt, niet een hele zak chips of de hele reep chocola pakt. Breek bijvoorbeeld vantevoren twee stukjes af en leg dan de reep terug, of vul je chips-schaaltje met een portie die je vooraf bepaald hebt. Als je het jezelf te gemakkelijk maakt om meer te pakken zul je dat sneller gaan doen. Daarbij is het bijvoorbeeld met een zak chips lastig om te zien hoeveel je nu daadwerkelijk al op hebt, waardoor je misschien meer eet dan dat je zou willen. Door vooraf je portie te bepalen weet je zeker dat je je hier aan kan houden.

Water en thee

Gouden tip nummer 1 voor een ieder die veel frisdrank drinkt: Vervang je frisdrank door water en thee. Zelfde geldt voor alcohol. In (fris)drank zitten onwijs veel calorieën en dit tikt over een gehele dag best wel aan. Ook vruchtensap, wat in principe heel gezond klinkt, is geen goede keuze. Hier zitten heel veel suikers en weinig vitamines in. Daarbij geeft een drankje je geen verzadigd gevoel, dus zijn dit geen verstandige voedingsmiddelen als je op de lijn probeert te letten. In plaats van een glas sinaasappelsap kun je dus veel beter een sinaasappel eten. Mocht je water te smaakloos vinden, kun je voor thee gaan. Hierbij is het wel van belang dat je geen (of minder) suiker in je thee doet. Mocht je toch graag zoete thee willen, kun je ook voor zoetjes/zoetstof kiezen.

Suiker is ook echt een gewenning. Vroeger deed ik altijd twee suikerklontjes in mijn thee. Dat heb ik later vervangen voor zoetjes, die ik toen ook heb afgebouwd. Nu drink ik mijn thee gewoon zwart (of groen ;-)) en vind ik thee met suiker/zoetjes oprecht niet meer lekker.

Kom niet in de verleiding

Ruil je snoeppot om voor een fruitschaal en verban de koekjes naar de voorraadkast. Als je ongezonde etenswaren in het zicht legt, is het veel moeilijker om er af te blijven. Doordat je er constant mee geconfronteerd wordt moet je steeds weer de verleiding weerstaan; Het is veel makkelijker om te zorgen dat je gewoon niet in de verleiding komt. Als je het echt lastig vindt om van bepaalde dingen af te blijven; zorg dan dat je het ook gewoon niet in huis haalt. Vroeger at ik best vaak een schaaltje chips, maar ik heb het al heel lang niet meer in huis gehaald en mis het eigenlijk ook niet.

In plaats van elke keer energie te stoppen in het weerstaan van het zicht van de koekjes in de la, is het veel makkelijker om gewoon te zorgen dat je zo min mogelijk geconfronteerd wordt met ongezond eten. Zet juist de gezonde dingen, zoals fruit, in het zicht. Wanneer je dan trek hebt, zul je eerder geneigd zijn naar gezondere producten te grijpen.

Wees je bewust van wat je eet

Deze tip is tweeledig. Enerzijds is het belangrijk dat je bewust in het moment bent wanneer je eet. Onderzoek heeft al eerder aangetoond dat mensen die achter de tv hun avondmaaltje wegwerken, veel meer eten dan wanneer ze aan tafel zitten. Doordat je brein afgeleid is, heb je veel later pas door dat je vol zit. Hetzelfde geld voor te snel eten. Het duurt namelijk even voordat je hersenen het signaal doorkrijgen dat je genoeg hebt gegeten. Daarom kan het als je heel snel eet door die ene hap ineens lijken alsof je onwijs vol zit. Dit komt dan simpelweg omdat je je hersenen niet even de tijd hebt gegeven om door te krijgen dat je al genoeg had gehad.

Bewust zijn van wat je eet kan ook op een andere manier. Veel mensen grijpen namelijk bij het afvallen direct naar light en halfvolle producten. Logisch, omdat deze op de markt worden gebracht met mooie beloftes zoals “30% MINDER VET!” – nadeel is alleen dat in veel light producten het vet is vervangen door suiker. Dit maakt de producten ineens helemaal niet zo gezond meer. Halfvolle producten zijn in principe wel goed, maar je zit er minder lang door vol dan bij het eten van de volle variant. Als dit betekent dat je daarom naar ongezonde tussendoortjes gaat grijpen, kun je dan ook beter voor de volle variant kiezen.

Vaak bevatten kant en klare producten onnodige toevoegingen, zoals veel zout of suiker. Bekijk eens de labels van enkele van je favoriete producten. In pastasaus zit bijvoorbeeld heel veel suiker en maaltijdsalades bevatten vaak onwijs veel zout. Veel gezonder, helemaal niet moeilijk en zelfs vaak veel lekkerder, om dus de ingrediënten in huis te halen om zelf je eigen saus en salade te maken.

Beweeg meer!

Deze tip ligt heel erg voor de hand, maar is voor sommige mensen helaas nog niet zo vanzelfsprekend. Alhoewel ik mij altijd vasthoud aan het credo: “You can’t outrun a bad diet”, kun je door kleine veranderingen te maken zo veel meer halen uit je ‘dieet’. Je hebt hier niet alleen op de dagen dat je sport profijt van; Door je spieren te trainen verhoog je het aantal calorieën dat je lichaam in rust verbrand. Alhoewel dit natuurlijk de beste manier is, hoef je er niet eens per se voor te gaan sporten. Neem bijvoorbeeld vanaf nu de trap in plaats van de lift, of zorg dat je elke dag even een half uurtje vind om te lopen. Het lijken hele kleine dingen met weinig invloed, maar als je dit elke dag doet zul je merken dat het echt een verschil maakt.

Zorg dat je het vol kunt houden

Als laatst wil ik graag nog meegeven: Doe het op jouw manier en wees niet te streng voor jezelf. Ik snap heel goed dat geduld heel lastig is en je graag zo snel mogelijk resultaat ziet, maar het is belangrijk om iets te vinden wat je ook voor langere tijd vol kunt houden. Probeer dus een sport of bepaalde oefeningen te vinden die je ook echt leuk vind om te doen en zoek voor jezelf uit wat je lekker vindt om te eten. Er zijn genoeg gezonde voedingsmiddelen die prima in een gezonde levensstijl passen die ook nog eens erg lekker zijn. De één gaat heel goed op worteltjes tussendoor en de ander lust graag een bakje yoghurt. Probeer het ook niet te eentonig te houden, zodat het eten je tegen gaat staan. Het is belangrijk om het ook leuk te houden wil je iets kunnen volhouden. Wees daarom ook niet te streng voor jezelf. Bedenk wat je ècht heel lekker vindt en gun jezelf af en toe ook even dat momentje om daarvan te genieten. Als je dit met mate doet kan en mag dat echt wel, zo is je ‘dieet’ alleen maar beter vol te houden.

Heb jij nog goeie tips om af te vallen / gezond te leven en dit vol te houden? Ik ben erg benieuwd!

4 thoughts on “Zeven tips om gezond èn blijvend af te vallen

  1. Wat een goede, praktische tips! Dit zijn tenminste dingen die je vol kan houden. Ik pas vrijwel al deze tips al toe, alleen maak ik me uit gemakszucht soms schuldig aan voorverpakte slaatjes, stoommaaltijden en dergelijke. Binnenkort maar eens zelf beginnen maken!

    1. Gelukkig zijn supermarkten ook wel steeds meer bezig met bewuste voeding, dus je kan echt wel goede voorverpakte maaltijden vinden… altijd handig om even de voedingswaarden te bekijken! Zelf maken is toch vaak wel het best… je weet precies wat er in zit, het is meestal ook nog eens goedkoper en je kunt het 100% naar eigen smaak maken!

  2. Super handig! Toevallig ben ik er sinds 2 weken weer eens mee bezig en het voelt nu al alsof ik het roer heb omgegooid. Ik doe nu elke ochtends work-outs (gewoon thuis, ik ben nou eenmaal niet zo’n sporter) en eet heel weinig snacks nog, de snacks die ik nog eet bestaan uit groente en fruit. Qua avondeten doe ik dan niet zo moeilijk maar ik zorg wel dat ik minder eet 🙂

    1. Wat goed! Juist dat je het ‘gewoon thuis’ doet is superknap… dat moet je ook maar weten vol te houden. Klinkt alsof je supergoed bezig bent!

Geef een reactie